به گزارش گیل بانو،هفته گذشته محمد سرافراز؛ رییس جدید سازمان صدا و سیما، طی حکمی‌”نسرین آبروانی” را به عنوان معاون جدید صدا منصوب کرد. آبروانی نخستین معاون زن در تاریخ صداوسیماست.

تا پیش از این انتصاب، زنان در سطوح مدیریتی در بخش‌های مختلف سازمان صدا و سیما از جمله مدیریت شبکه‌های مختلف رادیویی و بخش‌هایی از سیما حضور داشتند. به عنوان مثال سکینه احمدی در سال ۸۳ مدیریت گروه طرح و برنامه رادیو را به عهده داشت و از سال ۸۵ تا ۸۸ نیز به عنوان مدیر شبکه رادیویی تهران مشغول به کار بود و یا زهره سادات‌ هاشمی؛ در سمت مدیریت باشگاه رادیویی جوان فعالیت داشت.

در بخش سیما نیز مهندس شیوا امینی‌نژاد مدیریت بخش سیستم‌های اطلاعات معاونت امور استان‌های صدا و سیما، مهندس راحله صابری؛ مدیریت بخش بهره‌برداری از شبکه معاونت امور استان‌های صدا و سیما و سمیه پشندی؛ مدیریت بخش نرم‌افزارهای کاربردی خدمات فن‌آوری اطلاعات معاونت امور استان‌های صدا و سیما را عهده‌دار بودند.

نسرین آبروانی کیست؟
نسرین آبروانی متولد سال ۴۳، با مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی، از سال ۱۳۷۲ در رادیو مشغول به کار شده است. او نویسندگی، سردبیری، تهیه‌کنندگی، مدیریت طرح و برنامه شبکه پیام، سرپرستی رادیوآوا و مدیریت شبکه‌های پیام و آوا را در کارنامه فعالیتش در معاونت صدا دارد.

آبروانی از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ سردبیری و تهیه‌کنندگی برنامه ترکیبی «رنگارنگ» در شبکه رادیویی تهران، مسئولیت بخش نیم‌روزی شبکه پیام از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۷۹ و عضویت در کمیته‌های تخصصی مشاغل رادیویی سازمان، کمیته ارزیابی برنامه‌های صدا و شورای موسیقی شبکه پیام در سال‌های مختلف را بر عهده گرفته است.

32165484

کسب رتبه اول نویسندگی، سردبیری، تهیه‌کنندگی شبکه پیام در جشنواره ششم از افتخارات او در تولیدات رادیویی است.

نقش رادیو
۷۲ سال پیش نخستین فرستنده عمومی ‌رادیو در ایران در چهارمین روز اردیبهشت ۱۳۱۹ و با نام «رادیو تهران» آغاز به کار کرد؛ اگرچه به تدریج با وارد شدن تلویزیون به خانه‌های مردم از حجم استفاده از رادیو کاسته شد، اما این رسانه آهسته و پیوسته به راه خود ادامه داد؛ تاجایی‌که امروزه در کشور شاهد حضور بیش از ۲۷ شبکه رادیویی داخلی هستیم که همه روزه تلاش دارند پاس‌گوی مخاطبان خود باشند.

کار در رادیو گاه از کار در تلویزیون بسیار ظریف‌تر و حساس‌تر است؛ چراکه باید ذهن شنونده خود را تنها از طریق گفتار فعال کند. ازطرفی رادیو همچون تلویزیون یک وسیله نیرومند فرهنگی است. از فرهنگ مایه می‌گیرد و در عین حال خود سبب دگرگونی و تحولاتی در فرهنگ می‌شود. این رسانه، یک رسانه گذری است و افراد غالباً در رفت و آمدهای درون‌شهری به آن گوش می‌دهند. در جامعه امروزی با توجه به طولانی‌شدن مسیرها و افزایش ترافیک گاه فردی نیمی ‌از روز را در وسایل نقلیه می‌گذراند و در این مواقع رادیو بهترین سرگرمی ‌برای اوست و این وضعیت نقش رادیو را در زندگی افراد پررنگ‌تر می‌سازد.

با توجه به رسالت خطیر رادیو محمد سرافراز در حکم انتصاب نسرین آبروانی؛ معاون جدید صدا، بر لزوم تحول در این حوزه تأکید کرده و از وی خواسته است این سیاست را در ۷ محور مشخص دنبال کند:

۱-    چابک‌سازی و ادغام شبکه‌ها با مأموریت‌های مشابه و بازتعریف شبکه‌های رادیویی و گروه‌های برنامه‌ساز آنها با هدف گسترش دین و اخلاق و امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی ‌ایرانی در میان آحاد ملت.

۲-   ارتقاء کیفیت برنامه‌های تولیدی، خصوصاً برنامه‌های زنده، با بهره‌گیری از پژوهش‌های محیطی و میدانی.

۳-   تولید برنامه‌های مؤثر و هدف‌مند در شبکه‌های تخصصی به منظور افزایش ضریب نفوذ در میان گروه‌های اثر گذار و مرجع.

۴-   بهره‌گیری از مدیران کارآمد و آشنا به فن‌آوری و مدیریت پیام در نقاط کلیدی زنجیره مهندسی و مدیریت پیام.

۵-   ساماندهی استفاده از موسیقی در رادیو و افزایش پخش موسیقی‌های حاوی پیام با تأکید بر اشعاری که مخاطبان را با مبدأ هستی آشناتر و علاقه‌مندتر می‌سازد.

۶-   ایجاد حق انتخاب برای مخاطبان در هر زمان و مکان از طریق ساماندهی شبکه‌های رادیویی در فضای مجازی و تلفن همراه.

۷-  تکمیل چرخه اتوماسیون و دیجیتال‌سازی تولید، پخش و آرشیو صدا.

انتهای پیام/